Friday, December 12, 2008

Et åring i hus!

Jammen meg er det et år siden vi ble en familie på 4. Vilde er en flott liten jente, kan ikke tro at hun alt er 1 år. Og ja, jeg vet de sier tiden går fort, men dette året har jammen meg godt superfort. Kan nesten ikke huske alt vi har gjort dette året, men mye er det, fra en lite nurk til en herlig liten jente. Vil gjerne også dele fødselshistorien min med dere, her er vår dag 12.12.07:

Kom tidlig inn på føden den 12. desember 2007, men legen var jo forsinket som vanlig, fikk ikke undersøkelse før kl. 9. Legen som sjekket meg var posetivt overasket og mente jeg alt hadde modnet en del etter undersøkelsen i går. Hun mente på at en modningspille var nok og at de nok kunne ta vannet kl. 13.00 Kjente litt sterke kynner av pillen, men det skjedde egentlig lite.


Kl 13.00 var det jo ny kontroll, denne legen var ikke fult så optimistisk som hun tidligere på dagen, han mente at pillen nok ikke hadde hatt særlig effekt og jeg var ganske lik i forhold til modning, litt skuffet, men var jo forberedt på å få 2 piller. Så ny pille og ny venting. Hadde tak i magen, men var nok helst sterke kynner de var så uregelmessige. Kristian kom inn kl. 16.00 og da hadde jeg mer gjevne rier med 2 min mellomrom. Det tok godt, men var fult overkommelige. Vi var dermed veldig opptimistiske ved ny kontroll kl.17.00- men skuffelsen var stor da det fortsatt var lite åpning og jeg måtte ha ny pille. Måtte ligge en time igjen og nå begynte riene. Det tok godt nå, selv om jeg følte det fortsatt gikk greit tror jeg både jeg og Kristian fattet at disse nok var litt mer "ekte". Mot slutten av timen fikk jeg CTG og begynte å kjenne at jeg måtte på do for å tisse- typsik meg når jeg MÅTTE ligge der. Riene hjalp ikke akkurat på i forhold til at jeg var fryktelig tissetrengt. Da jeg endelig fikk reist meg var jeg så stiv og ør i kroppen at jeg knapt nok klarte vagge meg ut på do, det begynte å bli ganske intenst og det gikk plutselig skremmende nok opp for meg at jeg var i fødsel

Jeg ble nå flyttet ned til føden, merket at jeg ikk fikk roet meg helt etter do turen- var ganske intenst- og jeg lå der i senga mens lysene i taket flimret foran øynene mine. Ble bedre når vi endelig kom til ro på føden. Riene som fulgte var intense, kan ikke hel forklare om de var veldig sterke, eller veldig lange med små pauser, men intenst var det. Hadde veldig lyst å gi opp siden jeg jo ikke hadde hatt noe åpning de forrige gangene de sjekket, så var litt peismistiske til hvor effektivt dette var. Hadde foresten 2 cm da jeg kom ned på føden.

Kl. 19.45 fikk jeg komme over i badekaret- jeg var i himmelen, var helt fantastisk. Kjente nesten ikke riene i starten mens jeg lå der, og jeg kunne nesten ha sovnet. Men etterhvert var riene ganske ubehagelige i badekaret og, og jeg fikk teste lystgass. Kl 20.15 foreslo jordmor å sjekke åpningene, og jeg spurte om hun kunne det mens jeg lå i badet- og det gikk fint, jammen meg hadde jeg ikke 7-8 cm, både jeg og jordmor var ganske overasket.

Like etter kom press riene og urkvinnen i meg våknet *fnis* Etter litt strev kom jeg meg opp i senga og da kjente jeg hvordan jeg bare ville presse på. De hadde jo ikke tatt vannet ennå heller, så var litt usikker på hvordan det skulle gå. På første pressrie preste jeg ut vannet, på andre kjente jeg hode komme, hadde ikke trodd at lille Vilde var så langt nede alt. Ved neste pressrie kom hode ut og jordmor jobbet febrilskt med å få på seg hanskene *fnis* Så lå jeg og vente en stund på siste ri, syns det tok lang tid og følte det litt ubehagelig at lille Vilde skulle ligge med hode ute og kroppen inni. Prøvde å presse av egen kraft, men det gikk nok ikke, men på den siste rien kom hun

Og så noen bilder av bursdagsbarnet:
Vilde 3 dager gammel:


Og dagens bilder av pakkeåpning:


No comments: